Ocultatia Luna-Venus din 9 noiembrie 2023

In data de 9 noiembrie 2023, ora 12:18 (ora Romaniei) a avut loc o ocultatie a planetei Venus de catre Luna. Fenomenul a avut cateva particularitati: 

1. A avut loc in timpul zilei, ceea ce a facut ca si conditiile de observare / fotografiere sa nu fie cele mai bune. Datorita luminii diurne, contrastul Lunii, aflata in ultimul patrar pe cerul zilei, a fost destul de scazut.

2. Luminozitatea planetei Venus a fost mai intensa decat cea a Lunii, ceea ce a facut ca Venus sa fie extrem de stralucitor in camera astrofoto comparativ cu suprafata alaturata a Lunii. A fost nevoie ca timpul de expunere al camerei sa fie redus la 0.003 secunde ca sa se poata obtine o imagine a planetei Venus care sa nu fie super-saturata si Luna sa fie totusi vizibila in filmare.

3.  Din locul de unde am efectuat observatiile (cupola solara a Observatorului Astronomic al Academiei Romane) am putut observa cu relativa usurinta intrarea discului planetei Venus in spatele Lunii insa iesirea din spatele Lunii nu a mai fost observata intrucat Luna a coborat destul de mult si s-a ascuns dupa ramurile unor copaci din parc. Asadar, nu am putut face si filmul iesirii planetei de dupa discul lunar.

Observatiile au fost facute folosind luneta Zeiss de 120 mm F/15, camera ATIK 460 MM, softul de achizitie si preprocesare – MaximDL.

Expunerile din care a fost facut filmul de mai jos au avut 0.003 secunde, asa cum am spus, iar pentru calibrare am folosit bias si flat facut pe fondul cerului (care apropo – a fost mai curat ca niciodata). Distanta intre expuneri a fost de circa 17 secunde la inceputul filmului si de 7 secunde catre sfarsit, cand am incercat sa prind ingress-ul cat mai in detaliu (timpii includ si download-ul imaginii din camera in computer) .

Mai jos am incercat sa obtin o imagine cat de cat clara cu Luna IMPREUNA cu Venus, folosind o procedura de HDR (High Dynamic Range) din PixInsight. Deoarece m-am focusat in primul rand pe a face acest film dintr-o succesiune de imagini statice, nu am avut timpul necesar sa fac macar 2 poze cu timpi de expunere diferiti astfel incat sa fac un HDR clasic, prin compunerea celor 2 imagini. Astfel ca a fost un pic mai migalos sa fac imaginea urmatoare iar rezultatele nu sunt extraordinare, dar macar am incercat…

Lasă un comentariu