Un proiect frumos (II)

Am sa continui aici saga celui de-al doilea observator pe care incerc sa-l fac fiindca intreaga poveste merita istorisita si altora spre luare aminte despre ce inseamna solidaritatea umana. Acea solidaritate pe care multi dintre noi o neaga si o pun la lipsurile poporului roman.

Inceputul acestui proiect (cum imi place sa-i spun) a venit intr-un mod neobisnuit. Ma conversam cu George pe net lucrand la procesarea unor subiecte astronomice, cand imi spune ca unul dintre membrii forumului de astronomie (katran) i-a daruit montura EQ5 motorizata, pe care acesta din urma tocmai o cumparase. George se intreba ce telescop ar merge pe montura respectiva, dat fiind faptul ca el avea doar luneta facuta de el. L-am intrebat ce bani are si mi-a spus „250 de lei”. Cu o asa suma, montura era inutila. Era pacat de gestul frumos al marinimosului nostru coleg de pe forum, daca George nu ar fi reusit sa aiba ceva mai bun de pus pe montura.

Primul gand care mi-a venit atunci, a fost sa pun si eu o mica suma de bani peste cei 250 de lei ai sai si sa incerc sa-l ajut sa-si ia un telescop cat de cat rezonabil. Nu era nimic semnificativ de vanzare pe forumul nostru si prima idee care mi-a venit atunci a fost sa-l sun pe prietenul meu Mihai Boaca (theogon). Stiam ca are mai multe telescoape si cel putin unul dintre ele era foarte putin folosit – acela pe care il vandusem eu cu cativa ani inainte – un Celestron OMNI XLT 150. Un telescop foarte bun, cu o optica mai mult decat decenta si care ar fi fost ideal pentru prietenul nostru. Asa ca l-am sunat pe theogon, spunandu-i despre ce e vorba. Mi-a spus un pret (apropiat de cel cu care ii dadusem eu telescopul) si am inceput sa fac socotelile. Banii nu ar fia ajuns, cu toata sponsorizarea pe care as fi facut-o si eu la vremea respectiva, asa incat l-am sunat inca odata pe Mihai (theogon) si l-am rugat sa mai lase ceva din pret, simbolic, explicandu-i situatia beneficiarului tranzactiei pe care eu o „cumetream”.

Raspunsul lui theogon a fost magic (citez din memorie): „pai si cu banii de telescop si fara ei, tot sarac sunt, asa ca ce mai conteaza – o sa ii trimit baiatului telescopul, fara sa-i iau vreun ban”. Acela a fost momentul in care am hotarat ca trebuie sa fac mai mult decat as fi vrut si as fi putut sa fac (financiar vorbind) – si anume, sa ma implic in a organiza o strangere de fonduri, al carui scop final sa fie construirea unui echipament pe care George sa-l poata folosi in pofida handicapului sau.

Am stabilit cu precizie ce vrea sa fac – un observator care sa adaposteasca un set-up controlat remote – si cum voi incerca sa ajung la rezultat. Asa ca am hotarat ca primii oameni care vor intelege imediat despre ce e vorba si pe care va trebui sa-i abordez, sunt astrofotografii de pe forum – marea lor majoritate fiind prieteni cu mine, din taberele de la Lisa. Am avut cred si un mic ascendent in fata lor, in sensul ca fiind organizatorul celor 2 tabere de astronomie ale forumului, incheiate cu bine, oamenii au avut incredere ca voi face ceea ce zic ca fac.

Lista odata facuta, au aparut instantaneu si primele rezultate. Am fost uimit ca din lista mea, 80% din cei abordati au raspuns pozitiv, fie cu sume de bani (fiecare cat a putut sa dea), fie cu echipamente (cei care nu au avut bani, dar au vrut sa contribuie cu ceva neaparat), fie cu materiale necesare constructiei observatorului propriu-zis sau fie au pus direct osul la munca (asa cum au facut prietenii mei ne-astronomi din Constanta, Zaher si Leka). Au fost, desigur si dezamagiri notabile, dar le pastrez pentru mine. Asa cum spune preotul la biserica – acestia nu au putut din cauze binecuvantate. Asa trebuie gandit in astfel de situatii – nu trebuie judecat nimeni…

Am sa-i enumar aici pe cei care au contribuit la proiect, fiecare dupa puteri, fiindca merita ca macar atata lucru sa fac si eu pentru ei:

  • Gabi Niculae (katran)
  • Mihai Boaca (theogon)
  • Lucian Hudin (auriga)
  • Marian Achim (achy1978)
  • Emil Fruntelata (emilf)
  • Emil Pera (psemil)
  • Matei Conovici (cmatei)
  • Gabriel Corban (URANUS 7)
  • Gabi Dancanet (gabi)
  • Ovidiu Vaduvescu (ovdiuv)
  • Maximilian Teodorescu (BMB)
  • Iosif Bodnariu (Iosif)
  • Sorin Sfartz (so999)
  • Simona … ()
  • Ionut Gomoescu (JohnG)
  • Adrian ….(adrian.b)
  • Vlad Niculescu (vlad)
  • Marius Dinga (dmtr69)
  • Alexandru Savin
  • OPTICSTAR UK
  • Mihai Stancu (pmstancu)
  • George Balan (george_b)
  • Sabin Fota
  • Victor Inceu (iqarmy)
  • Costin Sprianu (mak)
  • Nicolau Cristian (Kirk Spock)
  • Razvan Zaharia (Zaher)
  • Liviu Leca (leca)
  • Mihai Leahu (mihai leahul)
  • Catalin Dumitru
  • Catalin Fus
  • Catalin Paduraru
  • Flavius Gligor (red.giant)
  • Andrei Rosca (andreirosca1967)
  • (Manu72)
  • (OvidiuM)
  • Liviu Stoian (StarChild)
  • Andrei Juravle (keppler)
  • Tavi Blagoi (Erwin)
  • Cristi Herghelegiu
  • si cu voia voastra, Cristi Danescu (eu – jimao22)

Sper ca nu am uitat pe cineva si daca am facut-o sa-mi fie iertat, a imbatranit mosul… O sa-mi aduc aminte si o sa corectez la vremea respectiva. Imi cer scuze si pentru numele incomplete din lista, am un lapsus, dar o sa corectez asta pe parcurs.

Deocamdata atat despre acest proiect, urmatorul post o sa fie despre cum au decurs lucrurile cu constructia si ce echipament am reusit sa avem dupa cateva luni de zile de la inceperea sa.

De jimao22 Publicat în ATM

Lasă un răspuns

