„Un proiect frumos” – inceputuri

Am numit asa acest proiect, plecand de la premiza (care s-a dovedit adevarata) ca frumusetea acestuia va veni din faptul ca multi oameni se vor alatura pe parcurs in indeplinirea lui. Ca frumusetea proiectului nu vine din finalitatea sa ci din frumusetea gesturilor facute de cei ce se vor fi alaturat noua de-a lungul timpului. Ca acesta devine frumos din frumusetea ce izvoraste din sufletele celor ce stiu sa spuna „da” atunci cand e nevoie de ei.

Proiectul, despre care multi din cei ce urmaresc forumul de astronomie stiu deja, consta in construirea unui mic observator astronomic, comandat REMOTE (asta e foarte important) pentru unul din semenii nostrii mai putin norocosi. Este vorba de George Vinturis sau CUBIX pe numele lui de pe forum, un baiat tanar de doar 22 de ani, avand o grava maladie congenitala numita artrogripoza neuromusculara. Un nume ciudat pentru o boala ciudata, care l-a imobilizat pe acest baiat in scaunul cu rotile inca de cand era mic copil.

„Sunt tinut captiv de boala. Va rog, ajutati-ma sa ma eliberez! Numele meu este Vinturis Gheorghe, am 22 de ani inplinitii pe 27 aprilie. M-am nascut cu o malformatie, numita artrogripoza neuromusculara. La 6 luni am suferit prima interventie chirulgicala, pana la varsta de 7 ani (inclusiv) au mai urmat alte 10 interventii si un fixator Ilizarov pentru fecare picior. In momentul nasteri mele aveam mainile si picioarele incrucisate (cum ati tine mainile in san).

In toamna anului 2000 m-am dus la scoala din comuna Costinesti, sat Schitu, judetul Constanta, caci de aici sunt. Am facut doar 4 clase, scoala gimnaziala fiind situata in Costinesti, la aproximativ 1 km de mine. Ai mei din cauza batranetii si a greutatii mele considerabile, nu m-au putut duce mei departe.

Acum, imi petrec zilele in casa sau afara in functie de vreme: daca este cald ies afara daca nu, stau in casa. Dar Mama a imbatranit, are 64 de ani si ii este tot mai greu sa ma scoata afara, sa ma puna pe scaunul cu rotile si sa ma dea jos de pe el. Mama ma ridica cu dificultati mari, din cauza greutatii mele.
Ma apuca groaza cand ma gandesc ca ia in curand nu ma va mai putea ridica, duce la toaleta, spala s.a.m.d. Tata a decedat pe 14-09-2013…

Acum cca. o luna mama a cazut din pod, fracturandu-si o coasta in partea stanga. Sincer, sunt disperat, nu ma mai poate ridica, de spalat, ma spala cu buretele, la toaleta nu ma pot duce, imi fac nevoile la un scaun improvizat.

Sanse de vincare ar exista. Prin 2005-2006, am vazut la emisiunea Povestiri Adevarate, o fetita, ce avea aceiasi boala ca a mea, ce putea merge dupa interventiile chirugicale cu ajutorul unor orteze.

Am luat legatura cu familia respectiva, dumnealor mi-au spus despre clinica IOR din Bologna, Italia. Operatia a fost efectuata de dr. Onofrio Donzelli. I-am scris domnului doctor, dar nu mi-a raspuns. Le-am scris si celor de la Povestiri Adevarate, mi-au spus: cazul meu nu prezinta interes si ca au alte prioritati momentan, si asa a ramas.

Operatie similara se poate face si in USA, la Hospital for Special Surgery, de unde am primit un raspuns cu prezentarea spitalului si un formular standard de evaluare a mea, ce trebuie completat cu o lista cu analize. Din pacate nu am avut posibilitati sa le fac, nu mai vorbesc de posibilitatea de a pleca la investigatii in USA…”

Cam aceasta este autoprezentarea facuta de George la un moment dat pentru o asociatie caritabila care s-ar fi oferit sa-l ajute (dar nu a mai facut-o).

Nu pot sa fac nimic din punct de vedere medical, din pacate. In pofida acestor handicapuri imense, fizice si materiale deopotriva, baiatul acesta are un tonus si un moral care pe mine m-a impresionat mult. Desi nu are decat 4 clase facute in scoala, inteligenta lui este peste medie si si-a facut din calculator o poarta prin care priveste si interactioneaza cu lumea. Mai mult, este foarte priceput la calculatoare si are o abilitate innascuta de a intelege aproape instantaneu cum functioneaza anumite programe – lucru dovedit in rastipul petrecut cu el on-line de-a lungul vremii.

L-am cunoscut pe acest baiat cu ceva vreme in urma cand i-am trimis ceva echipament astronomic marunt, pe cand isi construia prima sa luneta ca si ATM-ist fara maini!. Luneta a construit-o cu ajutorul unui prieten care facea operatiunile pe care el i le indica si cu ajutorul catorva oameni de pe forum care au donat ceva materiale si echipamente – un focuser, un motoras pentru focuser, o sina Vixen dar si o montura noua – un AZ3.

Lucrurile pareau ca vor ramane asa, intepenite si desi contributia tuturor a fost generoasa, sesiunile de observatii nu erau simple, dat fiind faptul ca mama sa trebuia sa instaleze echipamentul (nu vorbim aici de vreo punere in statie a monturii), sa stea cu el si la sfarsit sa stranga tot, cand frigul devenea patrunzator (datorita faptului ca nu poate face miscare, George este sensibil la frig si nu poate sta mult afara dupa caderea intunericului, chiar daca este vara).

Spun pareau – fiindca acum nu mai mult de 4 luni in urma, un membru nou si foarte generos al forumului nostru, i-a facut CADOU acestui baiat o montura nou-nouta HEQ5 Synscan! Gestul sau a fost extraordinar si m-a facut sa cred ca impreuna cu alti oameni, putem face ceva in acest sens pentru prietenul nostru.

Ca sa concluzionez , am hotarat ca trebuie sa-l ajut pe George sa aiba un sistem astrofoto intr-un mic-mic observator comandat remote, din casa. In acest fel puteam invinge acest enorm handicap cu care prietenul nostru se confrunta de o viata intreaga.

In pozele atasate il vedeti pe prietenul nostru si luneta sa.
Asta ca povestea si numele din spatele ei sa aiba si un chip.

Carutul din imagine a fost obtinut prin niste fonduri platite de autoritati dupa mari aventuri si o lunga asteptare si a fost un sprijin mare pentru George si mama sa, dat fiind ca este motorizat.

1 2 3

-va urma-

De jimao22 Publicat în ATM

Lasă un răspuns

