Comete, asteroizi si nu numai…

Inainte de star-party-ul de la Lisa am avut cateva nopti senine cu oarece Luna si fiindca nu am vrut sa le pierd, am facut niste expuneri la cometa 2012/K1 PANSTARRS si am cautat sa-l gasesc pe Makemake pe cer, plecand de la niste coordonate date de SkySafari. Pentru cometa, am gasit coordonatele folosind http://theskylive.com/ ,de unde se pot scoate cu usurinta pozitiile tuturor cometelor importante ce se pot vedea (sau nu) pe intregul cer. Odata gasite coordonatele, am facut 24 de expuneri de cate 90 sec. cu pauza de 3 minute intre expuneri, prin telescopul mare (MN190) cu senzorul camerei racit la -15 grd C. Cometa este luminoasa, avand magnitudinea la momentul respectiv in jur de 8.5, asa ca nu a fost o problema sa o evidentiez din prima. Odata achizitionate cadrele, am facut un filmulet in care am scos in evidenta miscarea cometei in intervalul de timp de 1 ora si 50 de minute. Filmul l-am facut ducand cadrele in ASTROMETRICA si facand un „blink” acolo, pe care l-am inregistrat dar se pot folosi si alte metode. De exemplu, duse cadrele .jpg in MovieMaker sau folosind softul gratuit Jpg-to-Video sau folosind VirtualDub. Oricare din metode e buna daca rezultatul este cel asteptat. Filmul poate fi vazut un pic mai jos:

Mai departe am facut un stack al imaginilor, calibrandu-le cu dark, flat si bias si am obtinut o poza in care cometa apare ca un „trail” pe ecran ce reprezinta miscarea sa in acel interval de timp si azi am facut si reversul, adica am stivuit imaginile (aceleasi) folosind MaximDL dar avand ca si stea de aliniere chiar cometa. Astfel am obtinut o cometa mult mai clara dar niste stele prelungi de data asta. Interesant ar fi sa reusesc sa fac un mix din cele doua poze, din care sa pastrez cometa din a doua si sa o pun peste stelele din prima. E un pic provocator acest lucru si nitel peste cunostiintele mele de prelucrare in Photoshop. In afara de niste curves si levels nu prea stiu mare lucru sa fac – de fiecare data cand invatam ceva nou, trecea foarte mult timp pana sa mai refac niste prelucrari similare si cum repetarea e mama invataturii, iata-ma cu mintea clara si limpede ca la inceput . Image Image Am mai facut ceva ce doream sa fac de multa vreme, dar pe achizitiile mele si anume sa folosesc un filtru de gradient rotativ. MaximDL are implementata aceasta functie si am folosit-o aplicand-o peste cea de-a doua imagine de mai sus, unde am reusit (cred eu) sa scot in evidenta cea de-a doua coada a cometei, asa cum se vede mai jos. Nu bagati de seama gogoasa din stanga, este un fir de praf de pe senzor pe care nu l-am mai scos in cea de-a doua prelucrare prin scaderea de flat-uri (ce inseamna lenea!). Image Coada secundara pare a fi la ora 5 fata de coada principala care e orientata la ora 6 in poza de mai sus. Am sa refac probabil, daca o sa mai am timp si chef, prelucrarile cu calibrari de dark si flat pentru a doua poza, poate voi obtine mai putin zgomot si in consecinta detalii mai multe. Sau voi reface expunerile la K1 in prima noapte cu cer senin, poate surprind ceva in plus, dat fiind faptul ca cometa se apropie de Soare si va ajunge in cel mai apropiat punct de el undeva la inceputul lui octombrie.

Asa cum ziceam la inceput, am incercat sa-l gasesc pe cer pe Makemake, cel mai indepartat asteroid trans-neptunian, folosindu-ma de coordonatele date de SkySafari. Problema de care m-am lovit a fost sa gasesc un program care sa-mi rezolve astrometric imaginea si sa puna etichete pe fiecare corp ceresc descoperit in poza. Initial am incercat in ASTROMETRICA, cu  care am avut oarece probleme in updatarea bazei de date de la MPCOrb (am reusit pana la urma sa-i dau de cap, intr-un mod „manual” ca sa zic asa), dar nu mi-a fost de mare folos. Am incercat apoi sa folosesc UNIMAP, dar nu am reusit sa setez nimic in el care sa ma duca la parametrii telescopului si a camerei mele, ceea ce face aproape imposibila rezolvarea astrometrica. Pacat ca programul nu a fost dus la bun sfarsit de Larry (colegul nostru de forum de pe astronomy.ro ). La Lisa am reusit sa rezolv problema cu ALADIN, prin bunavointa lui Matei Conovici, care mi-a aratat cum se face asa ceva. Asa ca aplicand peste cadrele mele rezolvarea astrometrica facuta de ALADIN am descoperit ca il ratasem pe Makemake cu cateva minute de arc din cadru. M-am enervat si am sters toate cadrele (lucru de care-mi pare rau acum), asa ca nu am ce sa va arat. O sa reiau si aceast mic proiect, poate o sa reusesc ceva de data asta.

Pe plan ATM, mi-a sosit integratul care s-a stricat pe portul THIRD de la SELETEK pe cand faceam niste teste cu Marian Achim asa ca trebuie sa-mi fac timp sa-l schimb, cel mai probabil maine, dupa care sa reincep testele pentru automatizare lasate balta odata cu acest nefericit eveniment.

Si o ultima veste – mi-a sosit (deocamdata in vama) camera cea noua de ghidaj – QHY5II-L mono, pe care am sa o folosesc impreuna cu OAG-ul. O sa postez mai multe dupa ce o sa o am in mana si o sa ii fac niste teste.

Lasă un răspuns

