O saptamana plina

Nu am mai postat ceva de multicel aici, dar asta nu inseamna ca nu am facut nimic in perioada asta. Ba chiar viceversa. Saptamana trecuta i-am invitat la mine pe doi foarte buni prieteni in ale astronomiei, gabi (Gabi Dancanet) si saiph (Mihai Rusie) ca sa facem o noapte astronomica. Desi prognoza la inceput de saptamana nu arata deloc bine pentru week-end, am avut o noapte minunata, fara Luna si cu un pic de nori doar la inceput. Am inceput ziua la atelier unde am facut cateva piese pentru Mihai si i-am inmanat in cadru „festiv” OAG-ul facut de mine, dupa care am plecat spre casa sa ne pregatim sculele(1) si sa facem gratarul(2). Eu am facut niste expuneri suplimentare la NGC4565 si am inceput cateva expuneri la Dumbell Nebula, iar Gabi a pozat ceva in zona boreala (cred ca Iris Nebula), ca sa vada care e diferenta intre expunerile din Bucuresti si cele din zona mea sub-urbana. Oricum, a fost o noapte foarte frumoasa si sper sa o mai repetam, poate in formula extinsa.

Saptamana asta, intr-una din seri, Ciprian Vantdevara de la observatorul din Barlad m-a rugat sa-l ajut sa faca niste pasi in directia procesarii corecte a pozelor color in MaximDL. Am inceput o sesiune de „consultanta” remote, ocazie in care am vazut ca are o mare problema la roata de filtre (o roata Nautilus, de la ORION) – aceasta nu era vazuta de MaximDL. Roata mergea din programul ei de comanda, insa daca vrei sa faci poze pe care sa le utilizezi in procesare cu Maxim (stack si calibrare) sau daca vrei sa integrezi sistemul si sa-l automatizezi – lucru pe care Ciprian vrea si el sa-l faca – nu era suficient. Trebuia gasita calea prin care sa-l fac pe MaximDL sa vada roata, prin protocolul ASCOM, desigur. Am cautat un pic pe net despre problema asta si am vazut ca multi s-au lovit de ea, fiindca ORION nu avea drivere pentru W&/64bit care sa mearga la roata asta. Am incercat cateva artificii si minune (!!), am reusit. Chiar m-am bucurat foarte mult – odata ca am reusit ceva ce parea imposibil si a doua oara fiindca i-am dat lui Ciprian un instrument in plus de folosit la maxim cu Maxim (ca sa ma exprim asa, eufemistic).

Tot saptamana asta a avut la mijloc si 1 mai. Desi nu tin deloc la sarbatoarea asta – e o prostie inventata, ca si ziua de 8 martie sau altele de acest fel – am lucrat mai putin fiindca ziua a fost splendida, ca si noaptea care i-a urmat. Am fost foarte odihnit si am putut sa stau fara probleme pana au venit zorii, timp in care am expus la Dumbell in continuare, la NGC 3628 (mai facusem niste incercari nereusite anul trecut la asta) si la Makemake – cel mai indepartat asteroid din Sistemul Solar. Concluziile saptamanii:

– am uitat sa fac prelucrari macar asa cum stiam inainte si m-am apucat de treaba in sensul asta in mod serios – acum am destul material (bun, zic eu) pe care sa experimentez si din care sa scot niste poze bune

– trebuie sa fac niste reglaje la montura, pe ascensie, unde am un joc in ghidaj care-mi strica stelele, in sensul ca le ovalizeaza si la mareste FWHM-ul destul de rau

– am vorbit cu domnul Qiu de la compania QHY din China si sper sa cumpar o camera pentru ghidaj, mult mai sensibila decat SSAG-ul pe care-l am acum, in speta o QHY5L-II, care are o sensibilitate fantastica si este una din cele 2 optiuni bune de luat in calcul in momentul asta pe piata (cealalta este Lodestar, dar e de 4 ori mai scumpa decat voi da eu pe QHY). In acest fel am sa pun in functiune si OAG-ul cu care sper sa imbunatatesc dramatic calitatea expunerilor.

Vazand ca am inceput sa o dau in bara cu procesarea, am urmarit niste tutoriale despre StarTools si am refacut procesarea pentru Marea Nebuloasa din Orion capturata la Lisa, in toamna. Expunerile din toamna au fost foarte bune, cerul negru de acolo si altitudinea de 750m dandu-mi o dinamica a pozelor foarte mare. Numai ca miezul imaginii era inecat in lumina si nu se vedea nici un detaliu acolo, asa ca am adaugat procesarii niste capturi facute iarna asta la aceeasi nebuloasa, de 5 secunde fiecare, cu care am facut HDR. Expunerile lungi de 900 sec mi-au folosit sa scot detaliile de praf si gaz din exterior, iar cele scurte sa scot detaliile din zona centrala, unde lumina puternica strica totul in primele poze.  Rezultatul final chiar imi place si sunt multumit de el.

Image

Poza initiala, cu 4 expuneri de 900 sec in Ha. Am folosit EQUINOX-ul pe EQ6, guiderul cu SSAG si camera ATIK 314L+. Diferenta e evidenta.

ha_stackandcalibrat_4x900s_549

Lasă un răspuns

