In sfarsit o noapte senina…

Noaptea care tocmai a trecut a fost senin si a fost si cald, ceea ce  m-a surprins in mod deosebit de placut. Desi prognoza era buna, pana sa apuna soarele a fost prezent un strat subtire de nori de la un orizont la altul. Dar imediat apoi cerul s-a curatat de nori si am avut o noapte cum nu a mai fost demult, numai buna sa incerc o mare parte din echipamentele noi achizitionate in perioada precedenta.

Asadar, OAG-ul de la Telescope Service, luat din UK, a fost primul eseu. Istoria OAG-ului meu este destul de alambicata. Initial am vrut sa-mi fac unul DIY, ceea ce s-a si intamplat pana la urma, cu sprijinul si ajutorul lui saiph (Mihai), care mi-a dat o prisma cu latura de 12 mm. OAG-ul facut de mine insa era destul de lung si trenul optic iesea mult din ceea ce putea sa faca telescopul meu ca sa ajunga in focus, plus ca nu am mai avut rabdare sa-l brunez si vopseaua neagra data de mine pe el am constatat ca nu e o solutie buna. Asa incat am hotarat sa il fac cadou celui care a avut atata bunavointa cu mine (saiph) si am cautat un alt OAG care sa mearga la set-up-ul meu. Cel mai „slim” model gasit la un pret rezonabil a fost acesta si odata luat, am constatat ca se incadreaza la limita in trenul meu optic.

Pe cand faceam probele cu el, dintr-un motiv care-mi scapa, mica prisma a acestui OAG s-a fisurat (!!) si am inceput sa caut frenetic ceva care sa se potriveasca in loc. Am gasit la Surplus Shed in Statele Unite o prisma care sa se potriveasca EXACT in locul celei sparte. Spun EXACT fiindca prisma avea 7,8 mm pe latura activa si la cotele astea intra absolut fest in locasul sau. Am crezut ca n-am masurat eu bine initial, nu credam ca prismele de 7.8 mm sa fie vreun standard. Am luat doua, sa am de schimb in caz ca se mai intampla ceva, pretul platit fiind mai mult decat rezonabil (16$ inclusiv transport in RO – ambele).

OAG

Asa arata ansamblul camera-roata de filtre-OAG-camera ghidaj, asamblate impreuna. A trebuit sa fac la strung niste adaptari ca sa le pot asambla pe toate si in urma probelor facute aseara, mi-am dat seama ca mai am de lucru aici.

Una din primele concluzii ale serii de ieri a fost ca am nevoie de o alta camera de ghidaj. SSAG-ul de la Orion pe care-l am eu, nu e suficient de sensibila, are mult zgomot si nu e racita deloc, ceea ce face ca nici la expuneri de 7 secunde sa nu vada vreo stea prin OAG. Asa ca momentan OAG-ul trece in asteptare pana voi lua un LODESTAR sau altceva similar care sa faca fata situatiei.

Un alt lucru facut aseara, dupa ce am revenit la configuratia de astrofoto normala – cu luneta de ghidare pentru camera de guiding – a fost sa fac niste poze la unul din obiectele pe care vroiam demult sa le pozez – NGC4565 – Needle Galaxy. Am folosit noile mele filtre LRGB – CCD de la Baader, care sunt de ultima generatie. Nu am apucat sa procesez deloc capturile – voi reveni cu o adaugire aici dupa ce fac treaba asta – dar am observat un lucru important, facand focusarea cu FocusMax: filtrele astea sunt chiar parfocale! De la un filtru la altul refocusarea imi modifica valoarea focusului cu doar cativa zeci de pasi ai motorului focuserului. Acesta are 92.000 de pasi pentru o cursa completa si CZF-ul este mai mare decat valoarea obtinuta din fiecare refocusare. Asta arata ca a fost acordata o mare atentie productiei noii generatii de filtre de la Baader. Una peste alta, a fost o achizitie buna, luata la aproape 1/2 din pret, second-hand, de pe forumul de astronomie (multumesc Gabi).

Lasă un răspuns

